Klantverhaal: Stichting TeamAlert

Tijdelijke vervanging brengt verdiepingsslag voor het salesteam van Stichting TeamAlert

 

Stichting TeamAlert stond voor een keuze toen de salesmanager met zwangerschapsverlof ging. Op zoek naar vervanging? Of het uitzetten van een interim opdracht. De keuze viel op het laatste. Het doel? Slagkracht vergroten en één groot salesteam voor alle projecten creëren. Daarvoor was seniorbegeleiding nodig. Maartje Burghgraef, directeur en bestuurder, vond de oplossing bij YourAbility.

TeamAlert is een organisatie die projecten organiseert voor jongeren, door jongeren. De stichting is erop gericht om in opdracht van overheden of bedrijven met tieners en twintigers in gesprek te gaan over maatschappelijke thema’s. Daarmee verbieden ze niet, maar bieden ze vooral alternatieven. “Wij zijn begonnen met veel projecten rondom verkeersveiligheid (denk aan de BOB-campagnes). De laatste jaren zijn we tot de ontdekking gekomen dat we niet alleen verkeersexperts zijn, maar vooral gedragsexperts, specifiek voor jongeren. En daar kun je veel meer thema’s aanhangen zoals gezondheid, geldzaken en veiligheid in bredere zin”, vertelt Burghgraef.

Tijdelijke vervanging, ontwikkeling en een nieuwe collega
Er zijn rond de 65 oproepkrachten betrokken bij TeamAlert die de projecten uitvoeren. Op kantoor zitten onder andere de teams operationeel, marketing, inhoud & kwaliteit en natuurlijk sales. “Ons salesteam bestond uit drie accountmanagers en daar zochten wij al een tijdje een vierde bij. Toen ook onze salesmanager met verlof ging, hebben we ter vervanging van haar een interim opdracht uitgezet”, vertelt Burghgraef. Met YourAbility, en dus met Bart Faken, haalt TeamAlert tijdelijke vervanging in huis én meer. Bart ging aan de slag met de ontwikkeling van de salesskills van het huidige salesteam en nam een accountmanager binnendienst mee op detacheringsbasis die hij persoonlijk begeleidt.

Lat hoog leggen
“Bart kwam vol energie en ambitie bij ons binnen”, vervolgt Burghgraef. “Zijn motto was: we leggen de lat heel hoog en als we wat lager uitkomen is dat beter dan dat we de lat laag leggen en daarop gaan sturen. Hij is hier maar tien uur in de week en had ideeën voor tachtig uur. Hij houdt zijn uren niet bij met een stopwatch en is flexibel, hoewel we natuurlijk het doel van de inzet van YourAbility centraal moeten blijven stellen. Maar zijn drive werkt erg aanstekelijk.”

Verbeteringsslagen
Extern winnen betekent dat je intern moet beginnen. Dat is precies wat bij TeamAlert is gebeurd. “Onze salesafdeling keek naar euro’s die binnen moesten worden gehaald. De rest van een organisatie dacht niet op die manier. Bart heeft gezorgd voor een vertaalslag. Euro’s maakten plaats voor projecten. En wanneer het salesteam zegt: ‘we moeten voor het einde van de maand nog x projecten binnenhalen’, dan gaat dat leven bij andere collega’s en willen ze vooral graag helpen. Je maakt het tastbaar en creëert commitment. Want zonder sales geen opdrachten, en zonder opdrachten geen werk voor gedragsonderzoekers en planners”, legt Burghgraef uit. “Daarnaast is de salesafdeling van TeamAlert van maandtargets met pieken rond het einde van de maand, naar wekelijkse targets met evaluaties en continue mogelijkheid tot bijsturen gegaan. Fijn voor het management en de medewerkers”, voegt zij toe.

Overlap
Een zwangerschapsverlof gaat natuurlijk voorbij en dat betekent dat de salesmanager weer aan de slag gaat en YourAbility de opdracht afrondt. Burghgraef heeft goed uitgedacht hoe ze de kennis van het team wilt behouden. Zij licht toe: “Onze salesmanager bouwt rustig haar dagen op en daardoor is er een stukje overlap met Bart. We hebben immers nieuwe routines ontwikkeld. Wanneer we enkel het estafettestokje doorgeven maak je geen gebruik van de groei die het team is doorgegaan. Doordat Bart er nog even is kan onze salesmanager meerijden met de trein, zonder dat ze de machinist al moet zijn. Dat werkt perfect!”

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *