Solliciteren in coronatijd. Maar HOE dan? Vijf tips om die job wél binnen te halen.

De keukentafel

Dat de keukentafel de ene keer voorzien is van wijnglazen en een goede afhaalmaaltijd en de ochtend erna de uitvalsbasis vormt voor koffiemokken en een salesgesprek via je laptop, daar kijken we niet meer van op. Thuiswerken in coronatijd. Voor velen van ons is dat al business as usual. We zijn inmiddels alweer een paar maanden verder. Voor sommigen van ons wordt het zelfs tijd om van baan te wisselen. Of misschien wel om een start te maken met hun carrière na het verlaten van de (virtuele) collegebanken.

Hoe dan ook zul je een beroep moeten doen op je creativiteit, presentatietechnieken en andere skills om een verpletterende eerste indruk te maken tijdens jouw online sollicitatiegesprek. Er vallen nu eenmaal geen punten meer te scoren in het ruimschoots op tijd aanwezig zijn (Iedereen knalt zijn online meeting hooguit een minuut voor aanvang aan), vers geknipte haren (Een kapper, wat is dat ook alweer?) of een beetje leuk gesprek met de dame van HR terwijl de manager koffie voor je haalt.

Nee, we zullen nu op een andere manier moeten laten zien dat wij toch echt de best man or woman for the job zijn. Maar HOE dan? Hierbij vijf tips die jou zo aan een job gaan helpen:

1. Gooi je digitale hengel uit

Het klinkt misschien flauw, maar alles draait om aandacht. Hoe leuk is het als je iemand ontmoet en hij of zij heeft ook een Cocker Spaniël, kent Piet de Vries, heeft in Gorinchem gewoond of whatsoever? Dat geldt ook voor de zakelijke wereld. Dus check vooral het LinkedInprofiel van degene met wie je in gesprek gaat. En dat moet meer zijn dan alleen de foto bekijken en hoe lang hij/zij daar al werkzaam is. Wat zijn de functies ervoor geweest, welke gemeenschappelijke connecties hebben jullie? Wat zijn de activiteiten en bijdragen geweest? Misschien zit daar een interessant aanknopingspunt tussen. Hetzelfde geldt voor andere social media-accounts. Misschien beoefenen jullie wel dezelfde sport, zijn fan van een bepaald vakantieland of lezen graag dezelfde boeken. Plot die info allemaal op je harde schijf. Natuurlijk moet de gelegenheid zich tijdens het gesprek wel voordoen, dus begin vooral niet over Thailand als de KPI’s net worden besproken. Maar als je een beetje slim en alert bent, valt er altijd ergens wel een haakje te vinden. En als je echt beet wilt hebben, gooi dan direct na het gesprek een lijntje uit door een LinkedIn invite te sturen, waarin je bedankt voor de tijd en het leuke gesprek en uitziet naar een reactie.

2. Haal jezelf door een ringetje

Waarschijnlijk zullen ze je niet vragen om je voeten op tafel te leggen, maar zorg er toch voor dat je van top tot teen goed gekleed en verzorgd bent. Ook al is het ‘nieuwe normaal’ soms op je badslippers met je trainingsbroek, je voelt je nu eenmaal veel meer in je kracht wanneer alles op orde is. Dat geldt ook voor je omgeving. Dus poets die wijnvlekken en koffiekringen van tafel, zorg voor een goede achtergrond (Dat betekent ook geen dode kamerplanten of tv die aanstaat) en attendeer je eventuele partner erop dat ie niet voorbij komt sloffen in zijn onderbroek en waak ervoor dat de kat bij je op schoot wil springen. Solliciteren is nu eenmaal een schone zaak!

3. Keep calm and…

Al verandert de wereld nóg zo snel, sommige dingen veranderen nooit. Het devies luidt immers nog altijd ‘rust en reinheid’. Hiermee wordt natuurlijk niet bedoeld dat je achterover in je stoel moet gaan hangen, maar probeer wel een bepaalde mate van rust te bewaren. Luister aandachtig, ga niet ratelen en houd je schouders laag en hoofd recht. Dan zul je vanzelf merken dat je je stem zo laag mogelijk houdt. Daarmee straal je niet alleen rust maar ook respect en vertrouwen uit. En wees je ervan bewust dat je niet te monotoon gaat praten en goed articuleert. Jullie moeten het tenslotte al doen via een beeldscherm, dus waak ervoor dat je niet als een robot gaat klinken.

4. Wie vraagt…

…. wordt in dit geval niet overgeslagen. Sterker nog: Het getuigt juist van een gedegen voorbereiding wanneer je tijdens of op het einde van het gesprek met een paar goede vragen komt. Schroom dan vooral niet om de recruiter van tevoren te vragen wat belangrijke projecten of uitdagingen zijn die in het bedrijf spelen. Hetzelfde geldt voor eventuele persoonlijke kenmerken van jouw manager en/of issues binnen het team. Ook daarvoor geldt dat je niet plompverloren langs de neus weg moet vragen hoe het staat met probleem X, maar wellicht kun je een toespeling maken op een bepaalde uitdaging waar ze tegenaan lopen.

5. Smile!

“Your smile is your logo, your personality is your business card, how you leave others feeling after having an experience with you becomes your trademark.”, luidt een gezegde. Niets is minder waar, zeker in deze bijzondere tijden. Het klinkt misschien cliché of als een open deur XL, maar een lach geeft ontspanning, werkt verbindend en geeft positieve energie. Dus voordat je de ‘ruimte’ binnenstapt, pep jezelf op, loop een blokje om, knijp desnoods in je bovenarm (niet té hard natuurlijk) en… smile and make it happen!

 

Sta je na het lezen van deze tips te popelen om aan de slag te gaan? Daar helpt Your Ability je graag bij. Benieuwd wat de mogelijkheden zijn en hoe we te werk gaan? Kijk dan snel hier of maak afspraak.

Samen jouw top bereiken?