Gekte op de arbeidsmarkt: hoe ga je ermee om?

Telefoontjes, mails en LinkedInberichten: nu je afgestudeerd of net aan het werk bent, vliegen de aanbiedingen je om de oren. De arbeidsmarkt staat op zijn kop. ‘Wees blij’, zal iedere eind-twintiger zeggen. Toen zij aan het begin van hun carrière stonden, lagen de banen niet voor het oprapen. Toch is deze situatie voor jou als starter ook niet ideaal: hoe maak je nou de juiste keuze voor nu én de langere termijn?

Vroeger was alles beter?

In een ver verleden – ofwel, tot twee à drie jaar terug – zocht je als starter het internet en LinkedIn af, op zoek naar een leuk bedrijf dat jou als beginneling de kans bood om jezelf te bewijzen. Dat was niet makkelijk, de vacatures waren schaars en je was niet de enige die een baan zocht. Eenmaal binnen rende je de benen uit je lijf om te laten zien dat je het waard was om te blijven. Elke euro die je in de loop van de tijd meer ging verdienen voelde als een overwinning en een vast contract was de ultieme kroon op je harde werken.

Targets beïnvloeden de markt

Hoe anders is dat nu? De rollen zijn omgedraaid. Als young professional kun je achterover leunen en de binnenkomende voorstellen van recruiters doorlezen, totdat je iets vindt. En is het loon bij de ene partij wat aan de lage kant? Dan geef je aan dat je ergens anders een beter voorstel hebt gekregen. Moet jij eens opletten hoe snel de eerste partij het bedrag opschroeft. Arbeidsbemiddelaars werken immers vaak met targets en willen jou graag hoe dan ook binnenhalen om een opdracht succesvol af te ronden.

Word je van geld gelukkig?

Hoe succesvol is dat voor jou? Een hoog salaris is fijn, maar ben je ook bij een werkgever terechtgekomen waar je kunt doorgroeien en de cultuur bij jou past? Elke dag met plezier naar je werk gaan heeft óók waarde. Dat plezier komt voort uit de juiste match die een recruiter tussen jou en hun opdrachtgever moet maken. Zonder die match is er sprake van tijdelijk succes: de vacature is dan wel vervuld, maar na een tijdje is iedereen weer terug bij af.

Plezier is winst

YourAbility ziet het gebeuren en hanteert een andere aanpak: we maken enkel een match tussen kandidaat en opdrachtgever als er sprake is van intrinsieke motivatie. Een goed salaris vinden wij ook belangrijk, maar daar moet het niet om draaien bij onze kandidaten. Wanneer zij een match voelen bij een opdrachtgever, voldoende doorgroeimogelijkheden krijgen en iedere dag met plezier naar hun werk gaan, is onze missie volbracht.

Tot ziens!

Duurzame verbinding is toekomstbestendig. Ook in mindere tijden is de werkrelatie gebaseerd op inzet, vertrouwen en plezier. Dat levert uiteindelijk winst op voor de opdrachtgever en de kandidaat. En voor ons? Wij sluiten tevreden een dossier en besteden onze tijd aan het creëren van nieuwe matches. Dat betekent niet dat we elkaar nooit meer zien – als starter in de saleswereld kun je naast je baan deelnemen aan onze Business School of we ontmoeten elkaar op een Pitstop!

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *